Last updated on 1-7-2024 by Laïla Boulbayem
Belangrijkste resultaten
Vijf op de tien ouders maken zich zorgen over de blootstelling van hun kinderen aan de marketing van ongezonde voeding en dranken.
Drie op de tien kinderen vroegen hun ouders om ongezonde voeding of dranken met verpakkingen waarop personages uit films, tv-series of voedingsbedrijven staan.
Eén op de tien kinderen heeft kleding, posters, stickers of andere voorwerpen met een logo of merk van ongezonde voeding of dranken.
Kindermarketing
Percentage ouders van kinderen van 3 tot 9 jaar uit de Belgische bevolking dat gedrag aangeeft ten opzichte van kindermarketing dat ongezonde voeding en dranken promoot, België, 2022-2023
- Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.
- Drie op de tien kinderen vroegen hun ouders de afgelopen maand ongezonde voeding of dranken te kopen met verpakkingen waarop personages uit films, tv-series of voedingsbedrijven staan.
- 37% van de ouders kocht de afgelopen maand ongezonde voeding of dranken met verpakkingen met personages uit films, tv-series of voedingsbedrijven.
- Eén op de tien kinderen bezit kleding, posters, stickers of andere voorwerpen waarop een logo of merk van ongezond eten of drinken staat afgebeeld.
Percentage ouders van kinderen van 3 tot 9 jaar uit de Belgische bevolking dat gedrag aangeeft ten opzichte van kindermarketing dat ongezonde voeding en dranken promoot, volgens opleidingsniveau, België, 2022-2023
- Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.
- Het opleidingsniveau wordt berekend op het niveau van het huishouden door rekening te houden met het hoogst behaalde diploma door: (i) de respondenten of hun partner voor volwassenen (van 18 jaar en ouder), of (ii) de vader en moeder (of verzorger, indien van toepassing) voor kinderen en adolescenten (van 3 tot 17 jaar). Gemakshalve verwijzen we echter naar het opleidingsniveau van individuen in plaats van naar het opleidingsniveau van hun huishoudens.
- Ouders met een laag opleidingsniveau kochten vaker eten of drinken met een verpakking met personages uit films, tv-series of voedingsbedrijven (44%) dan ouders met een middelhoog (35%) of hoog opleidingsniveau (32%).
- Er is geen verschil volgens opleidingsniveau met betrekking tot het „vragen om te kopen” of het bezitten van voorwerpen met logo of merk van ongezond eten of drinken.
Percentage ouders van kinderen van 3 tot 9 jaar uit de Belgische bevolking dat gedrag aangeeft ten opzichte van kindermarketing dat ongezonde voeding en dranken promoot, volgens geslacht van de kinderen, België, 2022-2023
- Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.
- Er is geen verschil tussen jongens en meisjes in het percentage dat vraagt aan ouders om ongezonde voeding of dranken te kopen met een verpakking waarop personages uit films, tv-series of voedingsbedrijven staan afgebeeld.
- Meisjes bezitten vaker dan jongens voorwerpen met een logo of merk van ongezonde voeding of dranken.
Percentage ouders van kinderen van 3 tot 9 jaar uit de Belgische bevolking dat gedrag aangeeft ten opzichte van kindermarketing dat ongezonde voeding en dranken promoot, volgens regio, België, 2022-2023
- Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.
- Gegevens in Brussel zijn alleen beschikbaar voor de vraag over het bezit van voorwerpen met een logo of merk van ongezonde voeding of dranken.
- Vlaanderen heeft het hoogste percentage kinderen dat een voorwerp bezit met een logo of merk van ongezonde voeding of dranken (14%).
- Vlaanderen heeft een hoger percentage kinderen die vragen naar (39%), en ouders die voedingsmiddelen met verpakkingen waarop personages uit films, tv-series of voedingsbedrijven staan afgebeeld kochten (40%) dan Wallonië (respectievelijk 32% en 32%).
Percentage ouders van 3 tot 9 jarigen uit de Belgische bevolking dat zich zorgen maakt over de hoeveelheid reclame voor ongezonde voeding en dranken waaraan hun kinderen worden blootgesteld, volgens regio, België, 2022-2023
- Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.
- In Brussel maakt 67% van de ouders zich zorgen over de hoeveelheid reclame voor ongezonde voeding en dranken waaraan hun kinderen worden blootgesteld.
- 46% van de ouders in Vlaanderen is bezorgd over de blootstelling van hun kinderen aan reclame voor ongezonde voeding en dranken.
Percentage ouders van 3 tot 9 jarigen uit de Belgische bevolking dat zich zorgen maakt over de hoeveelheid reclame voor ongezonde voeding en dranken waaraan hun kinderen worden blootgesteld, volgens opleidingsniveau, België, 2022-2023
- Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.
- Het opleidingsniveau wordt berekend op het niveau van het huishouden door rekening te houden met het hoogst behaalde diploma door: (i) de respondenten of hun partner voor volwassenen (van 18 jaar en ouder), of (ii) de vader en moeder (of verzorger, indien van toepassing) voor kinderen en adolescenten (van 3 tot 17 jaar). Gemakshalve verwijzen we echter naar het opleidingsniveau van individuen in plaats van naar het opleidingsniveau van hun huishoudens.
- Het percentage ouders dat zich zorgen maakt over de hoeveelheid reclame voor ongezonde voeding en dranken waaraan hun kinderen worden blootgesteld, is het hoogst onder de hoogstopgeleiden.
Percentage ouders van 3 tot 9 jarigen uit de Belgische bevolking dat zich zorgen maakt over de hoeveelheid reclame voor ongezonde voeding en dranken waaraan hun kinderen worden blootgesteld, volgens geslacht van het kind, België, 2022-2023
- Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.
- Ouders van meisjes (54%) maken zich meer zorgen over de hoeveelheid reclame voor ongezonde voeding en dranken waaraan hun kinderen worden blootgesteld dan ouders van jongens (46%).
Gelieve naar deze pagina te verwijzen als: Sciensano: Determinanten van voedingskeuze: Kindermarketing, Voedselconsumptiepeiling 2022-2023, Juni 2024, Brussel, België, https://www.sciensano.be/nl/resultaten-van-de-nationale-voedselconsumptiepeiling-2022-2023/determinanten-van-voedingskeuze/kindermarketing