Gebruik van apps bij het kopen van voedingsmiddelen

Last updated on 28-6-2024 by Thérésa Lebacq
Waarom bestuderen we het gebruik van apps bij het kopen van voedingsmiddelen?
  • Mobiele apps met een scanfunctie geven consumenten informatie over de ingrediëntenlijst van producten (voeding en cosmetica), op basis van criteria zoals voedingswaarde, gezondheidsaspecten, productiemethode, koolstofvoetafdruk of andere sociale en ethische overwegingen. Dit wordt gebruikt om mensen te helpen bij het nemen van beslissingen bij de aankoop van producten.
  • Onderzoek naar het gebruik van dergelijke mobiele apps bij voedselaankopen is nodig om na te gaan in welke mate ze worden gebruikt door de algemene bevolking en de verschillende subgroepen van de bevolking. Het wordt ook gebruikt om te bestuderen of het gebruik van dergelijke apps geassocieerd wordt met de consumptie van gezondere voedingsmiddelen.

Hoe onderzoeken we dit?

  • De gebruiksfrequentie van mobiele apps werd onderzocht door aan de volwassen deelnemers van 18 jaar en ouder (inclusief de ouders van de 3-9-jarige kinderen) te vragen: ‘Gebruikt u apps (zoals Yuka, Kwalito, Scan eat) om u te helpen beslissen welke voedingsproducten u wilt kopen?’.
  • De deelnemers konden één van de volgende antwoordopties kiezen: ‘nooit’, ‘zelden’, ‘soms’, ‘vaak’, ‘altijd’. Voor de interpretatie werden de categorieën ‘zelden’ en ‘soms’ samengevoegd, evenals de categorieën ‘vaak’ en ‘altijd’.
  • Aan de personen die antwoordden dat ze dergelijke apps gebruiken, werd gevraagd welke apps ze gebruiken: Yuka, Open Food Facts, Kwalito, Scan Eat, Shop Well, Smart With Food of andere, met een open veld om andere mogelijke apps aan te geven.

BELANGRIJKSTE RESULTATEN

In 2022-2023 gebruikt 91% van de Belgische volwassen bevolking nooit mobiele apps om hen te helpen beslissen welke voedingsmiddelen ze kopen.
Meer vrouwen dan mannen gebruiken mobiele apps om te beslissen welke voedingsmiddelen ze gaan kopen.
Het aandeel personen dat mobiele apps gebruikt om te beslissen welke voedingsmiddelen te kopen is hoger bij personen met een hoger opleidingsniveau.
Het gebruik van mobiele apps bij de aankoop van voedingsmiddelen wordt vaker gemeld in Brussel dan in de twee andere gewesten.

Frequentie van het gebruik van mobiele apps om te helpen beslissen welke  voedingsmiddelen te kopen

Percentage van de Belgische bevolking van 18 jaar en ouder (inclusief de ouders van 3 tot 9 jarigen) volgens de frequentie van het gebruik van mobiele apps om te beslissen welke voedingsmiddelen te kopen, volgens geslacht, België, 2022-2023

  • Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.

 

 

 

 

 

  • Een hoger percentage mannen (92%) dan vrouwen (90%) gebruikt nooit mobiele apps om te beslissen welke voedingsmiddelen te kopen.
  • Van de mannen gebruikt 5% zelden of soms apps om te beslissen welke voedingsmiddelen te kopen, en 2% gebruikt het vaak of altijd.
  • Van de vrouwen gebruikt 7% zelden of soms apps om te beslissen welke voedingsmiddelen te kopen en 3% vaak of altijd.

Percentage van de Belgische bevolking van 18 jaar en ouder (inclusief de ouders van 3 tot 9 jarigen) volgens de frequentie van het gebruik van mobiele apps om te beslissen welke voedingsmiddelen te kopen, volgens opleidingsniveau, België, 2022-2023

  • Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.
  • Het opleidingsniveau wordt berekend op het niveau van het huishouden door rekening te houden met het hoogst behaalde diploma door: (i) de respondenten of hun partner voor volwassenen (van 18 jaar en ouder), of (ii) de vader en moeder (of verzorger, indien van toepassing) voor kinderen en adolescenten (van 3 tot 17 jaar). Gemakshalve verwijzen we echter naar het opleidingsniveau van individuen in plaats van naar het opleidingsniveau van hun huishoudens.

 

 

  • Het percentage volwassenen dat nooit mobiele apps gebruikt om te beslissen welke voedingsmiddelen te kopen, is hoger bij personen met een laag opleidingsniveau (93%), vergeleken met personen met een middelhoog (88%) of hoog (89%) opleidingsniveau.
  • Daarnaast is het aandeel volwassenen dat zelden of soms mobiele apps gebruikt hoger bij mensen met een middelhoog of hoog opleidingsniveau (9% en 8%), vergeleken met mensen met een laag opleidingsniveau (4%).
  • Tot slot verschilt het aandeel volwassenen dat vaak of altijd mobiele apps gebruikt niet volgens het opleidingsniveau: dit aandeel is ongeveer 3%, ongeacht het opleidingsniveau.

 

Percentage van de Belgische bevolking van 18 jaar en ouder (inclusief de ouders van 3 tot 9 jarigen) volgens de frequentie van het gebruik van mobiele apps om te beslissen welke voedingsmiddelen te kopen, volgens regio, België, 2022-2023

  • Ruw = resultaten gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.

 

 

 

 

  • Brussel onderscheidt zich volgens appgebruik van de andere gewesten. De percentages personen die zelden tot soms en vaak tot altijd mobiele apps gebruiken om te beslissen welke voedingsmiddelen ze willen kopen, liggen hoger in Brussel dan in de twee andere gewesten.
  • Daarnaast worden dergelijke mobiele apps vaker gebruikt in Wallonië dan in Vlaanderen. In Wallonië gebruikt namelijk 8% van de volwassenen zelden of soms mobiele apps bij het kopen van voedingsmiddelen en 4% vaak of altijd, tegenover respectievelijk 4% en 2% in Vlaanderen..

Type mobiele apps die helpen beslissen welke voedingsmiddelen te kopen

Percentage van de Belgische bevolking van 18 jaar en ouder (inclusief de ouders van 3 tot 9 jarigen) dat verschillende apps gebruikt, van de personen die hebben aangegeven mobiele apps te gebruiken om hen te helpen beslissen welke voedingsmiddelen te kopen, België, 2022-2023

  • Deze grafiek geeft de ruwe gemiddelden weer, d.w.z. gewogen voor seizoen, leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status.

 

 

 

 

  • Van de personen die hebben aangegeven mobiele apps te gebruiken om hen te helpen beslissen welke voedingsmiddelen ze willen kopen, gebruikt 76% de app Yuka en 21% andere apps dan de voorgestelde apps (bv. apps van supermarkten, apps voor de identificatie van halalproducten).
  • Minder dan 5% van de personen die hebben aangegeven mobiele apps te gebruiken bij het kopen van levensmiddelen, gebruiken de andere apps die in de vragenlijst werden voorgesteld.

 

Gelieve naar deze pagina te verwijzen als: Sciensano. Determinanten van voedingskeuze: Gebruik van apps bij het kopen van voedingsmiddelen, Voedselconsumptiepeiling 2022-2023, Juni 2024, Brussel, België, https://www.sciensano.be/nl/resultaten-voedselconsumptiepeiling-2022-2023/determinanten-van-voedingskeuze/gebruik-van-apps-bij-het-kopen-van-voedingsmiddelen

QR code

QR code for this page URL